Veel belangstelling bij 4 mei herdenking Oldebroek 2017

OLDEBROEK – Donderdagavond 4 mei was de herdenking in Oldebroek, onder grote belangstelling van zowel jong en oud stond men stil bij diegene die door oorlogsgeweld zijn omgekomen. De herdenking heeft plaatsgevonden op begraafplaats de Eeklenburg in Oldebroek. Men had zich verzameld bij de ingang van de begraafplaats, waarna men gezamenlijk na de herdenkingsplaats liep. Op de herdenkingsplaats speelde Muziekvereniging Concordia, en werden de namen van de omgekomenen mensen voorgelezen door Ds. M. van Reenen. Ook dit jaar maakte de leeftijden van de omgekomene veel indruk op de aanwezigen. Daarna werd de Last Post op trompet geblazen door Eline Dickhof en volgde om 20.00 de twee minuten stilte die werden afgesloten met de Reveille. Daarop volgde de kranslegging, namens de gemeente Oldebroek door wethouder L. Groot. De schoolkinderen legden bloemen bij de graven van de omgekomen slachtoffers. Gerrit Wessels legde een krans namens de Wapenbroeders. Namens de Oranjevereniging Oldebroek legde Hennie Vosselman een krans, en Johan van de Weg legde namens de inwoners van de gemeente Oldebroek. Sarah van Boven van groep van de Looschool las namens de jongste generatie haar zelf gemaakte gedicht voor “Wat als ik er was geweest”. De herdenking werd afgesloten met het zingen van twee coupletten van het Wilhelmus. Oldebroek stond en was stil om hen te gedenken die gestorven zijn voor onze vrijheid.

Foto: Bekijk hier de foto’s

Video: Bekijk hier de video

Hierbij het gedicht van Sarah van Boven:

Wat als ik er was geweest?

Zou ik dan zo zijn als jullie?
Zou ik dan gestreden hebben?
Zou ik dan geloven dat er een eind zou komen,
een eind aan die ellende die maar kwam stromen?

Wat als ik dan werd gepakt,
Naar een concentratiekamp gebracht?
Moest ik werken werd ik vergast?
Zou ik weten wat me te wachten stond,
nog geloven in vrijheid die komen kon?

Wat als ik er was geweest?
Zou ik bang zijn of verdrietig?
Zou ik boos zijn of zelfs kwaad?
Zou ik weten van verzet of het verraad?
Zou ik dan zo zijn geweest,
zo dapper als velen waren?

Laat een reactie achter