12 Locaties WO2 crashes Gemeente Oldebroek

Door Jan van ’t Hof – werkgroep vliegtuigwrakken WOII (edit F. Scherjon)

In de Gemeente Oldebroek zijn op ten minste 12 locaties vliegtuigen gecrasht in de Tweede Wereldoorlog. Op vier locaties staat een informatiebord, één aan het Lancasterpad in Oosterwolde en drie in Wezep.

Al geruime tijd is een werkgroep bezig om ook de overige plekken waar in de Tweede Wereldoorlog vliegtuigen zijn neergestort te duiden door middel van een informatiebord. Het is de bedoeling om die op of nabij de crashplaats te plaatsen, met gegevens over het vliegtuig, de bemanning en de locatie van het gecrashte toestel. Naast tekst en foto’s zal er op de informatieborden ook een QR-code geplaatst worden met een link naar een website waarop men meer gegevens kan inzien.

De informatieborden komen op een prachtige voet van Cortenstaal (lijkend op roestig staal). De negen nieuwe informatieborden zullen geplaatst worden door de gehele gemeente Oldebroek. Voor twee crash locaties op het Artillerie Schietkamp komen borden in ’t Loo.

Het informatiebord aan het Lancasterpad wordt niet vervangen. De informatiebordjes op de twee huidige locaties op de “Wezeperberg” zullen worden aangepast, terwijl de houten palen zullen worden gehandhaafd. Het derde informatiebordje zal worden aangepast aan het ontwerp van de nieuw te plaatsen informatieborden.

De werkgroep bestaande uit Jan van ’t Hof, Andries Heshusius, Dick Breedijk, Beerd Bovendorp, Henk Puttenstein, Klaas Bouwman en Jan Bredewout is druk bezig met de realisatie van de informatieborden. Het project kan mede worden gerealiseerd door financiële steun van de Gemeente Oldebroek.

Veel zal in eigen beheer worden gemonteerd en geplaatst. Wij hopen de officiële oplevering te doen op 18 april 2024. Op deze datum is het 79 jaar geleden dat Oldebroek is bevrijd van de Duitse bezetters.

Het eerste monument wordt onthuld op de hoek Duinkerkerweg/ Heymansweg te Oosterwolde. Bij deze crash gaat het om een wellington Ic.

Gegevens van “The Loss chart”: nummer T0876.

Dit is de file nummer zoals ze zijn weergegeven door SGLO.

Gegevens:

File nummer: T0876.

Crash datum: 16 oktober 1940

Tijd van de crash: 21.30 uur.

Toestel: Wellington Ic. L7844

Code: KX-T (Tamara)

Squadron: 311 Czechoslovak Bomber Squadron RAF (Royal air Force)

Basis: East Wretham (GB)

Vertrektijd: 18.50 uur

Doel: Marine scheepswerf Kiel (DL)

Crash locatie: Bij Oosterwolde ( Gld, NL )

Het toestel met zes bemanningsleden uit Tsjechië is op 16 oktober 1940 neergeschoten door een Duitse vlieger, naam bekend (dit is het eerste toestel neergeschoten waarbij een Duits experimenteel grond-lucht radar systeem gebruikt is). Er waren bij de crash vier slachtoffers, deze zijn begraven op de begraafplaats van Oosterwolde (zie bv https://www.zzairwar.nl/dossiers/963.html). Verder zijn er twee vliegeniers krijgsgevangen genomen, en overgebracht naar gevangenkampen in Duitsland. Zij hebben gelukkig de oorlog overleefd.